Logo Sjn

Vanaf morgen in uw boekhandel:
Spoorwegjournaal nr. 152

Met ondermeer de volgende onderwerpen:

Trans Europ Express
Gelderse Smalspoor Stichting
De IJssellinie
Het Delftse Luchtspoor (2)
10 jaar Thalys
De Haagse tram: 1968 - 1969
En veel meer...


Wij bieden onze verontschuldigingen aan voor het late verschijnen van dit nummer.
Spoorwegjournaal 153 zal volgens schema verschijnen rond 29 september 2006.

De Trans Europ Express terug in Nederland
De Stichting TEE-Nederland verwerft op 27 april 2006 het eigendom van vijf bakken van de legendarische Trans Europ Express. Twee maanden later zijn de voormalige NS-bakken naar Nederland overgebracht en komen zij in de nacht van 25 op 26 juni 2006 aan in Zwolle. Daarmee is eindelijk een eind gekomen aan de 14 jaar durende onzekerheid over de toekomst van dit roerende monument.

De Gelderse Smalspoor Stichting
De Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) bestaat sinds 1984 en heeft zich ten doel gesteld het bewaren en restaureren van historische en industriële smalspoorvoertuigen. In Gelderland vond je het meeste industriële smalspoor bij de steenfabrieken en het rollend materieel daarvan vormt dan ook de hoofdmoot van de inmiddels grote collectie. Op Hemelvaartdag 2006 presenteerde de GSS zich voor het eerst op de nieuwe locatie bij Heteren.

De IJssellinie en het strategisch belang van het spoor
Direct na de Tweede Wereldoorlog was het Westen in de ban van een mogelijk conflict met de Sovjet-Unie. Om een eventuele Sovjetopmars te vertragen en om een groter deel van het land te kunnen verdedigen, werd in het diepste geheim in 1951 begonnen met de aanleg van een militair-defensief verdedigingsstelsel. In deze IJssellinie had de spoorlijn Nijmegen - Arnhem - Zwolle een strategische rol.

Het Delftse Luchtspoor (2)
In het vorige deel (SJ 151) hebben we vooral de gevolgen van het tunnelproject voor de bebouwing langs het Delftse luchtspoor bekeken. In dit deel leest u over de fotopunten op het station en ten zuiden ervan, waar het emplacement zal plaatsmaken voor nieuwbouw.

10 jaar Thalys
In 1996 onderging het treinverkeer tussen Nederland, België en Frankrijk een fundamentele verandering: de Eurocity- en D- treinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs werden vervangen door hogesnelheidstreinen. Voor de exploitatie met hogesnelheidstreinen was een internationaal samenwerkingsverband opgezet met de naam Thalys. Sindsdien racen de rood/grijs-gekleurde TGV's tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam.

De Haagse tram in de 60'er jaren: 1968 en 1969
In de laatste twee jaren van dit decennium kunnen voor het eerst sinds tijden stijgende vervoerscijfers worden gepresenteerd: Het plan Lehner werpt zijn vruchten af! Verdere kwaliteitsverbeteringen worden in gang gezet. De HTM zet in op meer vrije tram- en busbanen, een verlenging van lijn 6 naar Leidschendam en de bestelling van de PCC's serie 1300.

Olieverlading in Nieuwe Schoonebeek
In spoorwegjournaal 151 hebben we Nieuw-Amsterdam als suggestie voor een sporenplan voorgesteld. Een belangrijk onderdeel daarvan is de olieverlading bij Nieuwe Schoonebeek. In deze aflevering brengen we het sporenplan en geven we een knutseltip om het olielaadrek, waar jarenlang de olie in de ketelwagens werd gepompt, in model na te maken.

Neerpelt, grensstation aan de IJzeren Rijn
Naar analogie met de echte Rijn, die het Ruhrgebied met de grootste wereldhaven Rotterdam verbindt, wordt de spoorwegverbinding tussen de vierde wereldhaven Antwerpen en het Ruhrgebied de IJzeren Rijn genoemd. We beschrijven de opzet van deze modelspoorweg in tijdperk IV, die toegankelijk is voor het publiek.

In dit nummer brengen wij u nog
artikelen over de nieuwe internationale voertuignummering bij het grootbedrijf en over het maken van een computerprogrammaatje voor het berekenen van een controlecijfer in de huidige UIC-nummering.

Voorts de vaste rubrieken
Langs de Lijn, boekbespreking, modelspoornieuws en de agenda.


Wenst u zich te abonneren op Spoorwegjournaal?
Een jaarabonnement (6 nummers) kost €35,00.
Met een tweejaarabonnement (12 nummers) van €64,00 bent u nog voordeliger.
Voor het nemen van een abonnement volstaat het om het benodigde bedrag
over te schrijven op Postbank rekeningnummer 115 884, met vermelding:
(twee)jaarabonnement SPJ NL
Abonnementenadministratie Spoorwegjournaal:
0032 9 369 31 73 of via administratie@metamedia.be

Indien u deze nieuwsbrief niet kan bekijken,
gelieve volgende link te kopiëren en te plakken in uw internetbrowser:
http://www.metamedia.be/spoorwegjournaal/mailing/152/mailing-nl.htm


Uitschrijven kan door hier te klikken en de e-mail ongewijzigd te verzenden.